
TALLER: ACOMPANYEM LES PÈRDUES I EL PROCÉS DE DOL DELS INFANTS I ADOLESCENTS
Com puc acompanyar el seu dolor, les seves emocions i sentiments davant la pèrdua?
La pèrdua és una de les vivències més profundes i doloroses que protagonitzem. La sensació d’angoixa al sentir que algú o quelcom que estimem ja no és vora nostre l’experimentem des dels nostres primers mesos de vida.
El procés d’adaptació a la pèrdua es coneix com a dol. Sovint ens referim a ell com el període emocional que precedeix a la mort d’un ésser estimat, però la veritat és que existeixen tants tipus de pèrdues com diferents tipus de dol podem viure: el final d’una relació, un diagnòstic o procés de malaltia i les seves conseqüències, la migració a un altre país, un canvi significatiu en el dia a dia, etc. Cada dol serà per tant diferent i les maneres d’expressar-lo, així com la seva durada variaran segons la persona i la situació.
Ara bé, què passa quan els infants viuen una pèrdua? Sovint pensem que ellxs no se n’adonen del que està passant, que no poden entendre les coses, que obliden aviat o que superen segons quins fets amb més facilitat. Tot plegat són excuses que els adultxs ens diem pensant que si els ocultem les pèrdues o les minimitzem, els estarem protegint del dolor. Potser també, perquè davant la possibilitat d’acompanyar el procés de dol dels infants o de lxs adolescents, ens sentim insegurs, matussers, mancats de recursos i plens de dubtes com:
- Com puc explicar-li el què ha passat?
- Què faig si plora?
- I si s’enfada? Podré sostenir la seva ràbia?
- Com podem parlar d’emocions i sentiments?
- Què li dic si em pregunta què és la mort?
- Com puc acompanyar el seu dolor si amb prou feines puc gestionar el meu?
El cert és que els infants perceben la pèrdua i el patiment que comporta, encara que és possible que l’expressió del seu dolor sigui diferent a la dels adultxs i que el sentit del què ha succeït també esdevingui diferent del nostre.
Per aquesta raó en aquest Taller procurarem donar valor a com viuen els infants i les adolescents els seus processos de dol. Mirarem de comprendre les etapes d’aquest camí i parlarem de les necessitats que se’ls desperten i de com podem donar resposta a les mateixes. Posarem en pràctica dinàmiques i recursos per oferir als infants una escolta activa i diferents vies d’expressió que no es limitin a les paraules dels adultxs, sinó que ens permetin acompanyar-los des dels mil llenguatges amb els que viuen i es manifesten. Realitzarem un viatge cap al nostre interior, connectant també amb l’atenció i la gestió de les nostres pèrdues, sempre acompanyats. Perquè només connectant amb el nostre si, podrem arribar a acompanyar als infants des de la sinceritat, l’amor i el respecte.
Continguts:
- Què és un una pèrdua?
- Què entenem per procés de dol?
- Del dol al procés d’acceptació.
- Fases del procés de dol.
- Manifestacions del procés segons etapa de desenvolupament.
- Tipus de dol.
- Com acompanyo la gestió emocional dels infants?
- L’acompanyament del dol per persones de fora de l’àmbit familiar (a l’escola, a l’esplai, als extraescolars, els amics, etc.)
- Preguntes difícils, tabús, secrets i silencis.
- Quan sé que no en té prou amb el meu ajut i que necessita un recolzament extern?
- Parlem els mil llenguatges de l’infant i de l’adolescent per poder comunicar-nos amb ells.
- Cistell de recursos per l’acompanyament: el joc, històries, contes, titelles, representacions artístiques, música, poesia, escenificacions, massatge infantil …
Si estàs interessada en aquesta temàtica, t’esperem!
Dirigit: A famílies i professionals de l’àmbit de la infància.
Data: 27 de novembre.
Horari: Dissabte de 10h a 14h.
Lloc: C/Aragó 9, 7é 1a.
Preu: 50€
Inscripcions: centre@damara.cat
Tallerista: Meritxell Giralt Espinós. Mestre d’Ed. Infantil, Ed. Primària i Ed Especial. Psicomotricista educativa i terapèutica. Terapeuta familiar sistèmica. Especialista en acompanyament terapèutic als infants i als adolescents en els seus processos de dol.