Els infants descobreixen el món a través del joc, observant i explorant tot allò que els envolta. Comencen a prendre consciència del seu cos i del seu entorn jugant i experimentant i així, d’una manera inconscient, comencen a desenvolupar recursos i mecanismes que els acompanyaran durant la vida adulta.
Les primeres etapes de la vida són decisives en aquest sentit, especialment dels 0 als 6 anys. Les seves primeres experiències acostumen a ser determinants en el seu desenvolupament i, en un món tan accelerat com l’actual, esdevé cada vegada més important tenir cura del seu món emocional.
Com ho podem fer?
Acompanyant-lxs i ajudar a fer que se sentin segurxs per obrir-se al món amb confiança i ganes de créixer. Una infància saludable és la base per plantar en elxs més petitxs la llavor d’una adultesa amb recursos, confiança i salut emocional.
Respectar les fases de desenvolupament per les quals passen i cobrir les seves necessitats és fonamental per aconseguir-ho. I part de tot aquest procés passa per la llibertat, el joc i la descoberta.
Per això esdevé tan rellevant observar el joc dels més petitxs. Si l’infant no té estones de joc autònom, el joc no correspon a l’etapa en el que es troba o no juga és possible que el seu món emocional no estigui bé o que algunes necessitats bàsiques no es van cobrir en determinades etapes de la seva evolució. El joc dels més petitxs ens diu moltes coses.
El joc lliure és una eina molt poderosa en el creixement dels nostres fillxs i en la criança respectuosa, i aquest és un dels motius pels quals a Damara ens hem especialitzat en la teràpia de joc i convertit en un dels centres pioners a Catalunya d’una teràpia que a països com els Estats Units o Regne Unit és molt recomanada i emprada.
Però, de què parlem quan parlem de teràpia de joc?
La teràpia de joc és una teràpia humanista no directiva que s’utilitza per treballar amb nenxs que tenen dificultats emocionals – pors, tristesa, baixa autoestima, angoixa, agressivitat…- o que han patit experiències traumàtiques o situacions que elx han generat dolor o afectat a la seva conducta.
Elxs terapeutes observem quines experiències i emocions surten quan l’infant juga i l’acompanyem en el procés. A través del joc lliure, elxs nenxs expressen el seu món intern i les experiències que no tenen del tot elaborades i tancades. També les seves preocupacions –moltes inconscients- i les situacions que els hi provoquen malestar físic i emocional.
Aquesta teràpia no directiva permet crear un espai segur que permet l’expressió autèntica d’un infant, que no se sent jutjat. No existeixen judicis ni expectatives del que un infant hauria de fer a la teràpia de joc i això permet als més petitxs expressar el seu món emocional, les seves dificultats, els seus patiments i bloquejos i sentir-se respectats i acceptats completament.
La teràpia de joc empodera els infants i els prepara per gestionar situacions adverses. A través del joc lliure i del vincle amb el terapeuta, els infants desenvolupen seguretat i confiança en les seves potencialitats.
Com funciona la teràpia de joc?
La teràpia de joc està indicada per a nenxs de 3 a 12 anys i la seva durada anirà en funció de l’evolució de cada cas en concret.
L’acompanyament per part delx terapeuta sempre es fa des del present i des de la situació que viu elx nenx en el moment de la teràpia. Per tant, a l’inici del procés no es confronten fets dolorosos, sinó que es posa l’accent a donar seguretat i posar límits i ordre de manera amorosa.
Elxs nenxs troben un espai de desenvolupament, autoregulació i autosanació en companyia d’unx adultx que els cuida, que els permet expressar-se, però que posa límits quan hi ha situacions o dinàmiques que no són nutritives per ellxs. D’aquesta manera s’inicia un procés de canvi en el comportament dels nenxs de manera respectuosa.
L’objectiu de la teràpia de joc és oferir a l’infant un entorn lúdic, respectuós i empàtic, així com un acompanyament per que senti més confiança en la vida i comprengui les seves emocionals i allò que passa al seu món interior. Les seves eines són ben senzilles: el joc lliure i diferents llenguatges com la música, la pintura, l’escriptura, els contes o el teatre.