Setembre i els seus inicis. L’energia del moviment s’allibera i tot torna a començar. Tornem a la feina, als horaris habituals, al gimnàs o les nostres activitats preferides, a les rutines familiars després de l’estiu… i els infants tornen a les aules.

Aquest tornar a l’escola no sempre esdevé un procés fàcil pels més petits, acostumats a estar a casa amb la família o a altres centres. L’inici del curs remou i mobilitza, també als adultxs, sovint massa immersos en els nostres propis processos de retorn després de les vacances. Per això, aquest mes volem dedicar el nostre article a aquest començar l’escola i a la importància d’acompanyar el procés d’adaptació escolar delxs nostres fillxs.

Per un moment posem-nos a la pell d’un infant de 3 anys que entra per primera vegada a l’escola. Imaginem les sensacions i sentiments que tindríem en trobar-nos a un lloc del qual no tenim cap referència o vincle. Com si de cop, ens perdéssim per un petit poble a l’altra punta del planeta. Seria una mica angoixant, veritat?

Una sensació similar és la que poden viure els més petits a l’inici del curs escolar. Per això, esdevé molt important que puguin viure de manera tranquil·la i saludable l’entrada a l’escola i construir vincles segurs, estables i confiables amb les mestres i amb els altres infants. Com? A través d’un procés conegut com d’adaptació, però que a nosaltres ens agrada més anomenar de vinculació, i que implica a tota la família.

Què és l’adaptació escolar?

L’adaptació escolar és el període en què un infant triga a adaptar-se a l’escola, és a dir, el que triga a poder quedar-se sol o sola a l’escola des d’un vincle segur amb les mestres i altres infants. Aquesta adaptació, per tant, serà diferent per cada infant, ja que la confiança en altres adultxs no es genera en un temps determinat.

L’adaptació és un procés que fa l’infant i aquest no és lineal. Pot anar endavant i endarrere i això no està bé ni malament. Simplement és com és.

Aquesta no linealitat és important si ens trobem en aquest procés d’adaptació escolar, ja que sovint ens frustrem si l’infant no avança o evoluciona com nosaltres voldríem. Com hem vist en els darrers mesos al nostre blog, tot acompanyament infantil parteix de l’empatia i del fet de situar a l’infant en el centre de tot procés.

També quan es tracta de l’adaptació a l’escola, independentment de si és o no la primera vegada. Des de Damara recomanem treure’ns del cap preconceptes i judicis sobre el procés d’adaptació delx nostre fillx. Abandonar les expectatives de com hauria de ser o de com volem o ens aniria bé que fos i:

  • Respectar el ritme de cada infant i no exigir que ho visquin d’una altra manera.
  • No jutjar les emocions com a bones o dolentes.
  • Analitzar si com adultxs estem interferint en el seu procés d’adaptació.
  • Seguir les pautes i indicacions de les escoles i mostrar confiança en elles.

Aquest darrer punt és molt important. Com a mapares som un mirall pels més petitxs i la seva confiança en el personal docent dependrà, també, del que observin en nosaltres.

Angoixa i emocionalitat

Els períodes d’adaptació mouen l’emocionalitat dels infants, que es poden veure sotmesos a un alt nivell d’angoixa i ansietat per falta d’un vincle segur amb unx adultx de referència.

Aquesta angoixa provoca una activació intensa i repetitiva dels sistemes neuronals de resposta a causa d’una sensació d’amenaça constant i pot afectar en el desenvolupament i aprenentatge dels infants. D’aquí la importància d’enfocar aquest procés d’adaptació escolar des de les necessitats autèntiques dels infants i no nostres.

Hi ha infants que necessitaran un objecte que els doni seguretat, un objecte transicional que sigui un pont entre casa i l’escola. D’altres necessitaran petits rituals de comiat o ploraran i s’enfadaran amb nosaltres en el moment de deixar-lxs a l’escola, però també quan arribin a casa.

Cada procés és diferent i és important estar presents i disponibles sense jutjar-los… o intentar fer-ho el menys possible, preguntant-nos que fem com adultxs davant les emocions delxs més petitxs. Unes emocions que no sempre sabem gestionar perquè afecten les nostres.

Per això, a Damara oferim el nostre servei d’acompanyament també a les famílies. Com adultxs no sempre disposem de les eines necessàries per a gestionar-ho tot. La nostra experiència i formació ens permet ajudar-vos -i acompanyar-vos- en qualsevol procés de la criança delxs vostres fillxs.

Responsable: Nuria Gros de Damara. Finalitat: gestionar l'alta a aquesta subscripció i l'enviament de les meves publicacions així com correus comercials. Legitimació: és gràcies al teu consentiment. Destinataris: les teves dades es troben allotjats en la meva plataforma d'email màrqueting Mailchimp (veure política de privacitat de Mailchimp). Podràs exercir els teus drets d'accés, rectificació, limitació o suprimir les teves dades enviant un email a centre@damara.cat. Informació Addicional: Pots ampliar la informació en el avís legal i política de privacitat.

Envia'ns les teves dades per rebre notícies i activitats per a mares, pares i infants.