FORMACIÓ: ACOMPANYEM LES PÉRDUES I EL PROCÉS DE DOL DELS INFANTS I ADOLESCENTS
Com puc acompanyar el seu dolor, les seves emocions i sentiments davant la pèrdua?
FORMACIÓ DE 4 SESSIONS
La pèrdua és una de les vivències més profundes i doloroses que protagonitzem. La sensació d’angoixa al sentir que algú o quelcom que estimem ja no és vora nostre l’experimentem des dels nostres primers mesos de vida.
El procés d’adaptació a la pèrdua es coneix com a dol. Sovint ens referim a ell com el període emocional que precedeix a la mort d’un ésser estimat, però la veritat és que existeixen tants tipus de pèrdues com diferents tipus de dol podem viure: el final d’una relació, un diagnòstic o procés de malaltia i les seves conseqüències, la migració a un altre país, un canvi significatiu en el dia a dia, etc. Cada dol serà per tant diferent i les maneres d’expressar-lo, així com la seva durada variaran segons la persona i la situació.
Ara bé, què passa quan els infants viuen una pèrdua? Sovint pensem que ells no se n’adonen del que està passant, que no poden entendre les coses, que obliden aviat o que superen segons quins fets amb més facilitat. Tot plegat són excuses que els adults ens diem pensant que si els ocultem les pèrdues o les minimitzem, els estarem protegint del dolor. Potser també, perquè davant la possibilitat d’acompanyar el procés de dol dels infants o dels adolescents, ens sentim insegurs, matussers, mancats de recursos i plens de dubtes com:
– Com puc explicar-li el què ha passat?
– Què faig si plora?
– I si s’enfada? Podré sostenir la seva ràbia?
– Com podem parlar d’emocions i sentiments?
– Què li dic si em pregunta què és la mort?
– Com puc acompanyar el seu dolor si amb prou feines puc gestionar el meu?
El cert és que els infants perceben la pèrdua i el patiment que comporta, encara que és possible que l’expressió del seu dolor sigui diferent a la dels adults i que el sentit del què ha succeït també esdevingui diferent del nostre.
Per aquesta raó en aquesta Formació procurarem donar valor a com viuen els infants i els adolescents dels seus processos de dol. Mirarem de comprendre les etapes d’aquest camí i parlarem de les necessitats que se’ls desperten i de com podem donar resposta a les mateixes. Posarem en pràctica dinàmiques i recursos per oferir als infants i als joves una escolta activa i diferents vies d’expressió que no es limitin a les paraules dels adults, sinó que ens permetin acompanyar-los des dels mil llenguatges amb els que viuen i es manifesten amb recursos eficients que puguem posar en pràctica des dels diferents àmbits d’intervenció que tractarem (família, context educatiu i àmbit terapèutic). Realitzarem un viatge cap al nostre interior, connectant també amb l’atenció i la gestió de les nostres pèrdues, sempre acompanyats. Perquè només connectant amb el nostre si, podrem arribar acompanyar als infants des de la sinceritat, l’amor i el respecte.
ORGANITZACIÓ DE LA FORMACIÓ
La formació està ideada per composar-se de 4 sessions de quatre hores de durada respectivament. En cadascuna d’elles tractarem un bloc temàtic relacionat amb la vivència dels infants i dels adolescents vers les seves pèrdues i els processos que se’n deriven i amb el seu acompanyament a nivell familiar, educatiu i terapèutic.
Per realitzar la formació s’ha de participar a les 4 sessions formatives.
Calendari:
- Dissabte 26/2/22 de 10 a 14.00h.
- Dissabte 26/3/22 de 10 a 14.00h.
- Dissabte 30/4/22 de 10 a 14.00h.
- Dissabte 21/5/22 de 10 a 14.00h.
OBJECTIUS:
- Reflexionar sobre el tabú de la mort i les creences pròpies.
- Identificar els diferents tipus de pèrdues.
- Identificar les diferents fases del procés de dol i les seves possibles expressions.
- Identificar quan un dol esdevé patològic.
- Connectar amb la relació i gestió de les pròpies pèrdues i processos de dol.
- Conèixer els processos de dol, d’acceptació i de pèrdua dels infants i dels adolescents.
- Comprendre les diferències de la vivència de les pèrdues i el dol segons l’edat i l’etapa evolutiva.
- Aprendre a acollir i acompanyar el dol d’infants i adolescents en els contextos familiars, educatius i terapèutics.
- Adquirir eines i recursos per gestionar les emocions en processos de pèrdua i dol.
- Conèixer les habilitats necessàries per poder acompanyar els infants, els adolescents i les seves respectives famílies que viuen un procés de dol.
METODOLOGIA
-Combinació de teoria i pràctica partint sempre de la pròpia vivència.
-Es partirà d’exemples reals aportats pels propis participants del curs i per la formadora.
-Exercicis de rol playing.
-Mostra d’eines, recursos de materials manipulatius per acompanyar la gestió del dol i la pèrdua.
-Debats, reflexions i posades en comú d’ activitats d’anàlisi i extracte de conclusions conjuntes.
-Anàlisi de casos.
-Documentació exemplificadora d’acompanyament al dol dels infants i adolescents.
-Processos creatius i d’autoprojecció.
Dirigit: A famílies i professionals de l’àmbit de la infància i de l’adolescència.
Horari: Dissabtes de 10h a 14h.
Lloc: Centre Damara (C/Aragó 9, 7é 1a).
Preu: 240€ (60€ la sessió)
Inscripcions: centre@damara.cat
Necessari: cal portar roba còmoda i mitjons. Serà imprescindible estar descalç.
Formadora: Meritxell Giralt Espinós. Mestre d’Ed. Infantil, Ed. Primària i Ed Especial. Psicomotricista educativa i terapèutica. Terapeuta familiar sistèmica. Especialista en acompanyament terapèutic als infants i als adolescents en els seus processos de dol.
Imparteixen
-
acompanyament
-
acompanyament respectuós
-
dol
-
infància
-
mort