FORMACIÓ: ACOMPANYEM LES PÉRDUES I EL PROCÉS DE DOL DELS INFANTS I ADOLESCENTS

Com puc acompanyar el seu dolor, les seves emocions i sentiments davant la pèrdua?

FORMACIÓ DE 4 SESSIONS

La pèrdua és una de les vivències més profundes i doloroses que protagonitzem. La sensació d’angoixa al sentir que algú o quelcom que estimem ja no és vora nostre l’experimentem des dels nostres primers mesos de vida.

El procés d’adaptació a la pèrdua es coneix com a dol. Sovint ens referim a ell com el període emocional que precedeix a la mort d’un ésser estimat, però la veritat és que existeixen tants tipus de pèrdues com diferents tipus de dol podem viure: el final d’una relació, un diagnòstic o procés de malaltia i les seves conseqüències, la migració a un altre país, un canvi significatiu en el dia a dia, etc. Cada dol serà per tant diferent i les maneres d’expressar-lo, així com la seva durada variaran segons la persona i la situació.

Ara bé, què passa quan els infants viuen una pèrdua? Sovint pensem que ells no se n’adonen del que està passant, que no poden entendre les coses, que obliden aviat o que superen segons quins fets amb més facilitat. Tot plegat són excuses que els adults ens diem pensant que si els ocultem les pèrdues o les minimitzem, els estarem protegint del dolor. Potser també, perquè davant la possibilitat d’acompanyar el procés de dol dels infants o dels adolescents, ens sentim insegurs, matussers, mancats de recursos i plens de dubtes com:

– Com puc explicar-li el què ha passat?

– Què faig si plora?

– I si s’enfada? Podré sostenir la seva ràbia?

– Com podem parlar d’emocions i sentiments?

– Què li dic si em pregunta què és la mort?

– Com puc acompanyar el seu dolor si amb prou feines puc gestionar el meu?

El cert és que els infants perceben la pèrdua i el patiment que comporta, encara que és possible que l’expressió del seu dolor sigui diferent a la dels adults i que el sentit del què ha succeït també esdevingui diferent del nostre.

Per aquesta raó en aquesta Formació procurarem donar valor a com viuen els infants i els adolescents dels seus processos de dol. Mirarem de comprendre les etapes d’aquest camí i parlarem de les necessitats que se’ls desperten i de com podem donar resposta a les mateixes. Posarem en pràctica dinàmiques i recursos per oferir als infants i als joves una escolta activa i diferents vies d’expressió que no es limitin a les paraules dels adults, sinó que ens permetin acompanyar-los des dels mil llenguatges amb els que viuen i es manifesten amb recursos eficients que puguem posar en pràctica des dels diferents àmbits d’intervenció que tractarem (família, context educatiu i àmbit terapèutic). Realitzarem un viatge cap al nostre interior, connectant també amb l’atenció i la gestió de les nostres pèrdues, sempre acompanyats. Perquè només connectant amb el nostre si, podrem arribar acompanyar als infants des de la sinceritat, l’amor i el respecte.

ORGANITZACIÓ DE LA FORMACIÓ

La formació està ideada per composar-se de 4 sessions de quatre hores de durada respectivament. En cadascuna d’elles tractarem un bloc temàtic relacionat amb la vivència dels infants i dels adolescents vers les seves pèrdues i els processos que se’n deriven i amb el seu acompanyament a nivell familiar, educatiu i terapèutic.

Per realitzar la formació s’ha de participar a les 4 sessions formatives.

Calendari:

  • Dissabte 26/2/22 de 10 a 14.00h.
  • Dissabte 26/3/22 de 10 a 14.00h.
  • Dissabte 30/4/22 de 10 a 14.00h.
  • Dissabte 21/5/22 de 10 a 14.00h.

 OBJECTIUS:

  • Reflexionar sobre el tabú de la mort i les creences pròpies.
  • Identificar els diferents tipus de pèrdues.
  • Identificar les diferents fases del procés de dol i les seves possibles expressions.
  • Identificar quan un dol esdevé patològic.
  • Connectar amb la relació i gestió de les pròpies pèrdues i processos de dol.
  • Conèixer els processos de dol, d’acceptació i de pèrdua dels infants i dels adolescents.
  • Comprendre les diferències de la vivència de les pèrdues i el dol segons l’edat i l’etapa evolutiva.
  • Aprendre a acollir i acompanyar el dol d’infants i adolescents en els contextos familiars, educatius i terapèutics.
  • Adquirir eines i recursos per gestionar les emocions en processos de pèrdua i dol.
  • Conèixer les habilitats necessàries per poder acompanyar els infants, els adolescents i les seves respectives famílies que viuen un procés de dol.

 METODOLOGIA

-Combinació de teoria i pràctica partint sempre de la pròpia vivència.

-Es partirà d’exemples reals aportats pels propis participants del curs i per la formadora.

-Exercicis de rol playing.

-Mostra d’eines, recursos de materials manipulatius per acompanyar la gestió del dol i la pèrdua.

-Debats, reflexions i posades en comú d’ activitats d’anàlisi i extracte de conclusions conjuntes.

-Anàlisi de casos.

-Documentació exemplificadora d’acompanyament al dol dels infants i adolescents.

-Processos creatius i d’autoprojecció.

 Dirigit: A famílies i professionals de l’àmbit de la infància i de l’adolescència.

Horari: Dissabtes de 10h a 14h.

Lloc: Centre Damara (C/Aragó 9, 7é 1a).

Preu: 240€ (60€ la sessió)

Inscripcions: centre@damara.cat

Necessari: cal portar roba còmoda i mitjons. Serà imprescindible estar descalç.

Formadora: Meritxell Giralt Espinós. Mestre d’Ed. Infantil, Ed. Primària i Ed Especial. Psicomotricista educativa i terapèutica. Terapeuta familiar sistèmica. Especialista en acompanyament terapèutic als infants i als adolescents en els seus processos de dol.

 

 

 

The event is finished.

Date

26 febr. 2022 - 21 maig 2022
Expired!

Time

10:00 AM - 2:00 PM

Imparteixen